Reklam

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Längd: 2 timmar

Varje år läggs över 60 miljarder på reklam i Sverige. Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring. Reklammakarna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Har vi blivit bättre och mer kritiska konsumenter?

Fördjupning:
Kan fås med fördjupning med inriktning retorik, marknadsföring, lagar och regler. Kan även kombineras med Nyhetsföreläsningen – Reklam, nyheter och propaganda.

Anmäl intresse för denna föreläsning

Fler utbildningar

Normer & Värderingar

Normer och värderingar

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Föreläsningen behandlar hur värderingar och normer påverkar hela vår tillvaro: på internet, i skolan, på fritiden, i hemmet.

Film

Grundläggande filmanalys

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Basföreläsningen behandlar filmspråkets grunder och hur dessa används för att skapa intressanta berättelser.