
Reklam
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av?
Vi håller föreläsningar, fortbildningar och workshops i film och media! Sociala medier, nyheter, reklam, propaganda, källkritik, lag och rätt på nätet, normer och värderingar, filmkunskap, sagor och myter, är några exempel.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av?
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi?
Målgrupp: Företag
Öka gemenskapen, träna retorik och kreativitet och skratta tillsammans! Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning med workshop som ständigt uppdateras.
Målgrupp: Företag
Vilka är sändare av film och reklam och vilka är de tänkta målgrupperna? Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning som ständigt uppdateras!
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi?
Målgrupp: Företag
Allt vi gör är berättelser, men hur kan vi dra nytta av det för att stärka ett varumärke eller organisation? En aktiverande föreläsning med fokus på kommunikation och reklam.
Välj målgrupp och ämneskategori
Intresseanmälan
Som du säkert vet var det Super Bowl i natt – och reklamen var rätt blandad. Reaktionerna likaså. Mikael har kollat in samtliga reklamfilmer och
Idag, måndagen den 23 november, deltar vi på Internetdagarna under programpunkten Bildens makt tillsammans med Statens medieråd och Svenska filminstitutet. Efter vår föreläsning presenterar Johan
Allt fler efterfrågar föreläsningar och fortbildningar på distans – och självklart löser vi det! Vissa föreläsningar är lättare att ha på distans än andra. Källkritik
Den siste november kommer utredningen “Stärkta bibliotek och läromedel” vara klar. Dagen efter, dvs. den 1 dec, bjuder vi och våra samarbetspartners in till ett
Välkommen till ett webinarium om vad medie- och informationskunnighet (MIK) kan innebära för dig som arbetar på högstadiet eller gymnasiet! Du kommer att slås av
Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.
Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).
Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.
MIK för lärare/MIL for teachers– om Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet (MIK) tillsammans med konkreta lektionstips som vi har varit med och skapat
Som du säkert vet var det Super Bowl i natt – och reklamen var rätt blandad. Reaktionerna likaså. Mikael har kollat in samtliga reklamfilmer och
Idag, måndagen den 23 november, deltar vi på Internetdagarna under programpunkten Bildens makt tillsammans med Statens medieråd och Svenska filminstitutet. Efter vår föreläsning presenterar Johan
Allt fler efterfrågar föreläsningar och fortbildningar på distans – och självklart löser vi det! Vissa föreläsningar är lättare att ha på distans än andra. Källkritik
Den siste november kommer utredningen “Stärkta bibliotek och läromedel” vara klar. Dagen efter, dvs. den 1 dec, bjuder vi och våra samarbetspartners in till ett
Välkommen till ett webinarium om vad medie- och informationskunnighet (MIK) kan innebära för dig som arbetar på högstadiet eller gymnasiet! Du kommer att slås av
Tillsammans med Mediapoolen bjuder vi in till ett kostnadsfritt fortbildningstillfälle på temat digitalisering i förskolan. Förmiddagen bjuder på spännande projekt, förhållningssätt utifrån styrdokument och barns
Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.
Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).
Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.
MIK för lärare/MIL for teachers– om Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet (MIK) tillsammans med konkreta lektionstips som vi har varit med och skapat
Vi håller föreläsningar, fortbildningar och workshops i film och media! Sociala medier, nyheter, reklam, propaganda, källkritik, lag och rätt på nätet, normer och värderingar, filmkunskap, sagor och myter, är några exempel.
Målgrupp: Företag
Öka gemenskapen, träna källkritik och kreativitet och skratta tillsammans!
Målgrupp: Lärarfortbildning
Ljud och musik är otroligt viktiga för filmupplevelsen. Vi ser på hur musik och bild samspelar och hur olika budskap och känslor förmedlas.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Här tittar vi närmre på hur genus skildras i media idag.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vad som är fakta och vad som är tyckande samt hur t.ex. klippning och ljud påverkar hur vi uppfattar en berättelse.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Under MIK-föreläsningen får du en översikt av UNESCO:s ramverk över medie- och informationskunnighet. Trots att detta kanske känns helt nytt, kommer du att bli förvånad över hur mycket MIK som redan görs.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vad är en nyhet? Vad är det för nyheter som förmedlas och är det verkligen nyheter? Och hur förmedlas nyheter via olika medier?
Målgrupp: Lärarfortbildning
Basföreläsningen behandlar filmspråkets grunder och hur dessa används för att skapa intressanta berättelser.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Sociala medier i skolan är en föreläsning kring förhållandet mellan sociala medier, eleven och skolan.
Intresseanmälan
Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.
Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).
Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.
Som du säkert vet var det Super Bowl i natt – och reklamen var rätt blandad. Reaktionerna likaså. Mikael har kollat in samtliga reklamfilmer och
Idag, måndagen den 23 november, deltar vi på Internetdagarna under programpunkten Bildens makt tillsammans med Statens medieråd och Svenska filminstitutet. Efter vår föreläsning presenterar Johan
Allt fler efterfrågar föreläsningar och fortbildningar på distans – och självklart löser vi det! Vissa föreläsningar är lättare att ha på distans än andra. Källkritik
Den siste november kommer utredningen “Stärkta bibliotek och läromedel” vara klar. Dagen efter, dvs. den 1 dec, bjuder vi och våra samarbetspartners in till ett
MIK för lärare/MIL for teachers– om Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet (MIK) tillsammans med konkreta lektionstips som vi har varit med och skapat
Information på svenska: Vissa cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori inkluderar endast cookies som säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information. Information in english: Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.