Ett år är snart till ända och ni lärare väntar ett mycket välförtjänt jullov. Vi på Filmpedagogerna tänkte passa på att komma med lite tips på TV-serier att se under ledigheten: TV-serier som är riktigt bra TV-serier men där man kan förena nytta med nöje.
Först ut två TV-serier på temat medier – väldigt olika serier men båda väldigt intressanta: Succession (HBO Max) och The Morning Show (Apple TV). Båda serierna handlar om maktkamp i två fiktiva mediekonglomerat med många kopplingar till saker som utspelat sig i amerikanska medier. De är dock berättade på olika sätt.
The Morning Show utspelar sig på en klassisk TV-kanal i USA (tänk CBS, NBC eller ABC). Första säsongen byggde på de olika MeToo-skandaler i USA som briserade i tv-branschen. Säsong 3 – årets säsong – fokuserar på dagens mediesituation när ägare från stora teknikbolag tar över gamla medier. Huvudpersonen har väldigt många likheter med Elon Musk. Serien utspelar sig i relativ nutid och nutida nyhetshändelser är fond till TV-seriens händelser. Välspelat, välskrivet och många intressanta dilemman att fundera på kopplade till journalistik, integritet och dagens mediesituation.
Succession hade sin avslutade säsong i år. Succession handlar om en mediemogul och hans familj. Familjen Roy påminner om medievärldens mäktigaste familj: Murdoch. Till skillnad från The Morning Show utspelar den sig i ett fiktivt USA. Serien är oerhört välskriven och välspelad. Serien har jämförts med Shakespeares Kung Lear och det är en mycket adekvat jämförelse – både till tematik och stilistik. Det kanske låter lite krystat men om Shakespeare hade skapat konst i dag hade det varit som Succession. Detta är en TV-serie som kommer bli en del av det allmänna samtalet, referenspunkt och föremål för hundratals memes – väldigt lik den effekt som (bland annat) Shakespeares verk haft – och har än idag.