Välkommen till MIK-dag om AI i Borås 23/10

Välkommen till MIK-dag om AI i Borås 23/10

Äntligen är det dags för MIK-dag igen!

Denna gång är vi i Borås och temat som behandlas är artificiell intelligens (AI) kopplat till utbildning.

Med oss under förmiddagen är Kristina Alexandersson från Internetstiftelsen, Carl Heath från RISE och Karin Grönvall från Kungliga biblioteket.

Maskiner, människor och kultur – hur kommer AI påverka den kultur vi möter på nätet?

Kristina Alexanderson projektledare på Internetstiftelsen pratar om hur AI påverkar oss, vår vardag och vårt sätt att ta vardagskultur på nätet. Hur påverkar tekniken – internet, algoritmer och AI – de kulturella uttryck (memes, virala klipp och det tonläge) som vi möter/har på nätet?

Talare: Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen, och en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens. Hon är också en mycket uppskattad föreläsare.

Förändrade medielandskap i spåren av AI – vad innebär det för medie- och informationskunnigheten?

Artificiell Intelligens har under de senaste åren kommit att bli en central del av samhällets digitala strukturomvandling. Detta gäller inte minst i frågor som knyter an till medie- och informationskunnighet. Utvecklingen inom AI förändrar medielandskapet när det gäller hur medier fungerar och vilken kunskap som behövs i utvecklingen av nya medier. Men AI förändrar också förutsättningarna för mottagaren av information genom medier. Denna föreläsning syftar till att illustrera påverkan på medielandskapet och medie- och informationskunnighet i en tid där AI i hög hastighet förändrar förutsättningarna.

Talare: Carl Heath är senior forskare och fokusledare för området resilienta informationssystem. Han är verksam inom områden som samhällets digitala strukturomvandling och frågor kopplade till demokrati, digital resiliens, och innovation.

Hur kan MIK utvecklas för att möta de nya utmaningarna i det demokratiska uppdraget?

Bibliotekslagen är tydlig. Biblioteken ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Bibliotekens arbete bottnar i grundvärderingar som öppenhet, inkludering, integritet och transparens. Värderingar som utmanas i en tid av snabb AI-utveckling och skapande av syntetisk media där transparens är långt ifrån självklart. Hur kan MIK utvecklas för att möta de nya utmaningarna i det demokratiska uppdraget? AI-genererade uttryck bygger i grunden på mänskliga uttryck, ofta media i olika former. Den bredaste tillgången till media finns på bibliotek och kulturarvsinstitutioner. Vad finns det för möjligheter för dessa institutioner att vara aktiva såväl i förståelsen av som i utvecklingen av AI?

Talare: Karin Grönvall är sedan 2019 riksbibliotekarie och chef för kungliga biblioteket. Karin har sin bakgrund som bibliotekarie och bibliotekschef inom universitetssektorn där biblioteken generellt har en viktig pedagogisk roll gällande medie- och informationskunnighet. Karin har ett stort intresse för digitaliseringen i samhället och hur det påverkar inte minst bibliotekens roll.

När? Måndagen den 23:e oktober.

Tid? 9:30 – 12:30.

Plats? Navet i Borås, samt digitalt.

Anmälan sker via länken här.

Vill du se inbjudan i sin helhet och kanske tipsa kollegor eller vänner? Här hittar du en PDF med en aktiv länk till anmälan.

Medieutbildning för seniorer hösten 2023!

Medieutbildning för seniorer hösten 2023!

Seniorer och media i fokus när Arvsfonden får bestämma.

Från och med hösten 2023 och tre år framåt kommer Filmpedagogerna hålla kostnadsfria och fristående utbildningstillfällen i media för seniorer på Hisingen i Göteborg. Träffarna består av aktiverande föreläsningar och aktiviteter utifrån olika teman, samt filmsamtal och kommer ske på olika träffpunkter på Hisingen (schema kommer i augusti).

Teman som är aktuella för detta specifika projekt ingår i paraplybegreppet medie- och informationskunnighet (MIK) som till exempel omfattar filmkunnighet, filmsamtal, nyheter, reklam, propaganda, källkritik och källtillit, sociala medier, spel, filmskapande, fotografi, internet och dagens medielandskap, berättande, sagor och myter och normer och värderingar.

Projektets olika delar genomförs av Filmpedagogerna Folkets Bio, medan styrgruppen och deltagarna är delaktiga i utbildningens utformning och innehåll. Styrgruppen består av Lars Nyström (SPF Seniorerna), Cornelia Bjurström (Torslanda Filmstudio), Zaidi Folias (SKPF Pensionärerna), Daniel Schuldt (Göteborgs Stad) och Johan Holmberg (Filmpedagogerna Folkets Bio).

Projektet, som går under namnet “Medvetna seniorer”, finansieras genom stöd från Allmänna Arvsfonden och i samarbete med SPF, SKPF, Torslanda Filmstudio och Göteborgs stad.

Vad är MIK?

Vad är MIK?

MIK, eller medie- och informationskunnighet, omfattar alla former av kommunikation och handlar om att förstå och behärska de kommunikationsformer som används vid maktutövning och opinionsbildning, som till exempel nyheter, sociala medier och reklam.

MIK handlar om representation, det vill säga vilka som får komma till tals i media och i vilka roller; det handlar om hur man berättar i rörlig bild med karaktärer, dramaturgi, musik och klippning; det handlar om medieägande och upphovsrätt, vad som gör en nyhet, bildens makt och propaganda.

Men MIK handlar också om det större perspektivet: Hur digitaliseringen påverkar våra sätt att kommunicera och vilka likheter och skillnader det finns mellan berättande idag och de berättelser som fördes vidare vid lägerelden i mänsklighetens begynnelse. I en tid då vi alla är publicister har vi till exempel ett större ansvar för de berättelser, bilder och åsikter som vi delar med oss av på nätet. Vi behöver även förstå vår egen roll i digitaliseringen för att bli medvetna medborgare och konsumenter. 

Så MIK handlar om att vi ska förstå mediers roll, att kunna finna, analysera och värdera information, samt att vi själva ska kunna uttrycka oss och skapa innehåll i olika medier, så att så många röster som möjligt får höras. På så vis är MIK en demokratifråga.

Vill du se vår 90 sekunderssummering av MIK-begreppet som film istället? Klicka här. Vill du se den med engelskt tal? Klicka här.

Filmpedagogerna har ett uppdrag från Västra Götalandsregionen att sprida kunskap om MIK. Det gör vi genom föreläsningar på bibliotek och folkhögskolor, fortbildningar, produktion av utbildningsfilmer, samarbeten med andra organisationer och myndigheter såsom Statens medieråd, Internetstiftelsen, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås och Svenska Filminstitutet, samt nätverkande i olika sammanhang på olika nivåer. Vi ingår även i EU-kommissionens Media Literacy Expert Group och samarbetar med UNESCO i MIK-frågor.

Stor MIK-dag i Norrköping

Stor MIK-dag i Norrköping

Det är en ynnest att få dela scen med så kunniga, underhållande och duktiga talare inom MIK-spektrat. Att få den trygghet och kompetens som Linda Sävhammar och hennes kollegor på Biblioteksutveckling Östergötland och tekniker gjorde dagen extra rolig och minnesvärd. Såg du programmet?

Vi delade scen med Hugo Ewald Hurinsky, journalist på DN, som gav tips på hur vi kan granska källor på nätet; Anette Novak, vd för Svenska Filminstitutet, pratade om rörlig bild som framtidens språk; Pelle Wijkström, idrottslärare och lärarassistent på Hagaskolan i Vallentuna, berättade om en elevaktiv metod för att minska näthat; Linda Mannila som är forskare, föreläsare och författare, pratade om möjlighet och risker med artificiell intelligens; Maria Heimer och Monika Staub Halling gav konkreta tips på hur man kan arbeta med MIK med yngre åldrar; samt Felix Gyllenstig Serrao som berättade om spelkunnighet och spel som pedagogiskt verktyg.

Vår programpunkt handlade om filmens makt och vi pratade om genrens betydelse för hur vi uppfattar en berättelse, om filmen som ett ypperligt verktyg för värdegrundsarbete samt bjöd på en redigeringsövning för att visa hur redigeringen påverkar såväl budskap och handling som genre. Vill du boka en fortbildning om MIK eller Källkritik i digitala medier kopplat till film eller kanske en filmworkshop inom källkritik? Hör av dig till oss: info @ filmpedagogerna.se.

Filmpedagogerna i Partilles lokaltidning!

Filmpedagogerna i Partilles lokaltidning!

I samband med Göteborgs filmfestival anordnade femmorna på Vallhamra skola en egen filmfestival för att berätta om kommunens projekt Bok till film samt visa upp sina filmer. Reportern från Lokalpressen som var på plats blev berörd:

Under hösten hade Partille kommun ett större projekt med fokus på läslust. Ett projekt som bedrevs i alla Partilles skolor för årskurs 5 och 7. Vallhamra skolas femmor skapade kortfilmer som visades på skolans egen filmfestival.

– Jag är så stolt över alla elever och det arbete de har gjort, säger en rörd Anna-Karin Morkvist som är pedagog på skolan.

– Allt började med att vi hade högläsning, parläsning och boksamtal med fokus på olika lässtrategier utifrån boken “I väntan på mitt ovanliga liv” av Pär Sahlin. Eleverna läste med stor glädje både hemma och i skolan. Utifrån boken skapade eleverna många egna inre bilder som de sedan fick teckna/måla. Dessa blev en stor glädje för Pär att se när han kom på författarbesök, säger Anna–Karin Morkvist.

– Läsprojektet fortsatte sedan med ett filmskapande med temat ”Bok till film”. Vi fick då lära oss om film samt göra film under ledning av filmpedagogerna Linnea Fant och Julia Lagergren, fortsätter hon.

Eleverna skapade sedan egna korta filmberättelser utifrån boken “I väntan på mitt ovanliga liv”. Genom att gestalta med film gavs eleverna möjlighet att förstå hur text, ljud och bild samverkar för att förstärka ett budskap eller fånga en viss stämning. Eleverna tog filmarbetet på stort allvar, arbetade intensivt och filmerna blev fantastiska. Så fantastiska att de utmynnade i en egen filmfestival samtidigt som Göteborgs filmfestival pågick.

NÄR LOKALPRESSEN KOMMER till Vallhamra skola är det fullt med föräldrar och röda mattan är utlagd i trappan med en blomsterklädd portal som alla elever får paradera genom till föräldrarnas jubel. Efter en presentation av kvällens program fick vi följa med eleverna till respektive klassrum där varje klass hade gjort fem filmer. Eleverna hade filmat, regisserat, skrivit manus och varit skådespelare. Efteråt träffade jag några av eleverna som fick berätta om projektet.

Hur var det att göra film?

– Jätteroligt, säger de alla i kör. Alla borde få testa på att göra det. Vi har lärt oss jättemycket om både hur man regisserat, skrivit manus och hur det är att vara skådespelare.

Men ni kan väl allt om Snapchat och Tiktok? Där gör man ju också film, så detta kan ju inte varit så svårt?

– Jo, det är mycket svårare än vad man tror, säger Aron. På Tiktok så är det färdiga danser eller rörelser så då ställer man bara upp mobilen och gör samma rörelser som alla andra, tillägger Amanda.

– Här behövde vi lära oss att filma i olika vinklar och avstånd. Eftersom vi inte heller fick prata i filmerna så var vi tvingade att agera extra tydligt för att man skulle förstå innehållet, fortsätter hon.

Vad var svårast?

– Att få in känslan när man var skådespelare eftersom vi inte fick prata, säger Pelle.

– Jag tyckte det var väldigt svårt att redigera filmerna, där var man verkligen tvungen att koncentrera sig, men det var ju också väldigt kul, säger Elsa.

Var det pinsamt att vara med i filmerna, eller att visa dem för alla klasskamrater?

– Nej inte alls när vi spelade in dem, kanske lite efteråt när vi skulle visa filmerna för alla andra. Fast det var nog mest för att man var lite nervös och ville att filmerna skulle bli bra, säger de gemensamt.

Elevernas filmer var otroligt välgjorda, det var svåra teman som togs upp som mobbing och kärlek, något som är svårt även för vuxna att prata om. Eleverna gjorde detta med bravur och under hela kvällen visade dem ett härligt engagemang och glädje över vad de åstadkommit.

När utsänd reporter traskade hemåt var det med en varm känsla i kroppen, något knattelag tränade fotboll på fotbollsplanen vid skolan med hjälp av engagerade föräldrar och även om nyheterna fylls av krig och elände är livet ganska gôtt ändå. Tack till Vallhamra skola för inbjudan och vi syns när ni vinner guldbaggar i framtiden.

Denny Bågenholm

denny.bagenholm@lokalpressen.se

Du kan läsa reportaget i sin helhet här. Vill du vet mer om vårt Skapande skola-projekt Bok till film? Klicka här. Om du arbetar med äldre åldrar kan föreläsningen Sagor och myter vara intressant.

Kostnadsfri föreläsning: Nyheter, desinformation och propaganda i en ny medievärld

Kostnadsfri föreläsning: Nyheter, desinformation och propaganda i en ny medievärld

Välkommen till en kostnadsfri föreläsning med Johan Holmberg på Kulturhuset Kåken i Göteborg!

Hur fungerar nyheter, desinformation och propaganda i en ny medievärld? Filmpedagogerna Folkets Bio håller en visuell föreläsning om de bilder som omger oss i samhället, särskilt med utgångspunkt i kriget i Ukraina. Syftet är att stärka kunskaperna om källkritik, källtillit och dagens medielandskap. 

Föreläsningen utgår från begreppet MIK, medie- och informationskunnighet, och behovet av MIK för en hållbar demokrati i Sverige och världen. 

Filmpedagogerna är en del av Folkets Bio och har funnits i 30 år. De samarbetar med UNESCO i utbildningsfrågor och sitter med i EU-kommissionens Media Literacy Expert Group. 

  • Torsdag 9 februari, kl. 18:30 – 20:00
  • Stora Salen
  • Fri entré

Obs! Anmälan krävs. Klicka här för att anmäla dig.

Film, berättande och människans hjärna

Film, berättande och människans hjärna

Just nu pågår Göteborgs Filmfestival, men hur påverkas vi egentligen av film och berättelser? Just det pratar Anders Hansen och Yuval Noah Harari om i avsnittet som handlar om kreativitet i serien ”Din hjärna” (som finns tillgänglig på SVT Play). 

Vill du lära dig mer om berättande och film? Titta på ”Berättandets grammatik” där Fredrik Holmberg guidar dig genom berättandets konst utifrån flera filmexempel.

Vill du lära dig mer om hur du kan påverka andra genom film? Spana in serien ”Påverka med film!” med tillhörande handledning som vi har producerat på uppdrag av ABF (öppen för alla och fri att visa och använda i undervisningssammanhang).

MIK-dag 2023 i Norrköping

MIK-dag 2023 i Norrköping

Nu närmar sig den första fysiska MIK-dagen i Norrköping sedan pandemin bröt ut! Programmet, som ännu är under bearbetning, ser mycket lovande ut! Förutom att vi är en av programpunkterna, är Anette Novak (vd, Svenska Filminstitutet) keynote speaker. Hugo Ewald Hurinsky, journalist och författare, kommer prata om källkritik på nätet och det blir spel i undervisningen med Felix Gyllenstig Serrao. Spännande, tycker vi och ser fram emot den här dagen!

Julia och Linnea representerar Filmpedagogerna under denna dag. De kommer att prata om – och visa flera exempel på – vikten av ett kritiskt förhållningssätt till rörlig bild, samt göra en redigeringsövning live! Det betyder att de kommer filma en kort scen och redigera den på två olika sätt för att visa på redigeringens påverkan på budskapet i film.

Tid: 4 april 2023

Plats: Cnema, Norrköping

Målgrupp: MIK-dagen är för dig som arbetar på en skola eller ett skolbibliotek i Östergötland eller på ett Götabibliotek

Du hittar program och länk för anmälan här!

För den som inte känner till MIK-begreppet, står det för medie- och informationskunnighet. Vi har gjort en kort film (90 sekunder) som förklarar innebörden av begreppet. Klicka här för att se den!

Vill du lära dig mer om MIK? Läs mer och skicka en intresseanmälan här.

Läsfrämjande genom film i Partille kommun

Läsfrämjande genom film i Partille kommun

Nu har vi inlett vår del i Partille kommuns läsfrämjandeprojekt. Den som valde boken “I väntan på mitt ovanliga liv” verkar ha gjort ett väldigt bra val! Alla elever och lärare som vi har träffat hittills har verkligen tyckt om boken och uppskattat författarsamtalet. För vår del fortsätter även projektet en bit in på 2023, så vi kan inte ge några slutliga omdömen än, men hittills tycker vi att det har varit ett väldigt roligt och lyckat projekt!

Så hur är projektet Partille stories upplagt? Alla elever i årskurs 5 i Partille kommun har läst en bok som heter “I väntan på mitt ovanliga liv” av Pär Sahlin. Klasserna har även fått träffa författaren Pär Sahlin och fått ställa frågor till honom. Nu inleds filmdelen av projektet: Eleverna ska få göra egna kortfilmer utifrån innehållet i boken.

Vår del av projektet består i två träffar med varje klass: Först två timmar filmteori med fotoövning och redigeringsövning samt flera exempel på hur böcker översatts till film utifrån urval och konstnärliga val. Mellan tillfällena planerar eleverna sina filmberättelser och förbereder sig inför filmdagen (i mindre grupper) tillsammans med ordinarie lärare. När vi kommer tillbaka är det dags för filmning, redigering och filmvisning (under fem timmar).

Eleverna får tre olika alternativ när de ska göra film:

  • Att skapa en egen berättelse med början, mitten, slut, utifrån något av bokens teman (mobbning, kärlek eller att få vara sig själv)
  • Att skapa en film utifrån ett händelseförlopp i boken (rädslan för Viggo eller kärleken till Narin).
  • Att filmatisera två scener ur boken och beskriva de karaktärer som är med

Vill du läsa mer om våra Skapande skola-projekt Bok till film? Klicka här.