Ett kritiskt förhållningssätt till media behövs i alla skolans ämnen. Det mediala informationsflödet ökar ständigt och rörlig bild utgör en stor del av detta flöde. Numera har vi också AI-genererat material att förhålla oss till. Därför kräver mediesituationen att det kritiska förhållningssättet stärks till information i allmänhet och till rörlig bild i synnerhet.
Eleverna får öva på att granska rörlig bild och information i de medier de använder. Vi undersöker hur exempelvis urval, klippning, kameravinklar och ljudläggning påverkar hur vi uppfattar nyhetsberättelser i olika medier.
Eleverna får inom projektet Tänk själv skapa egna ”fejkfilmer” för att därigenom bli mer medvetna och kritiska granskare av rörlig bild. Samtidigt övar de sig på att göra film i reportage-genren. Projektet kan fungera som inledning eller avslutning på ett större arbete med källkritik och kritiska förhållningssätt men fungerar även helt fristående som del av det ständiga arbetet med detta.
Filmprojektet Tänk själv passar bäst för årskurs 8 och 9.
Liknande filmprojekt är Identitet – om grupptryck och att kunna stå emot (ANDT) samt Sociala medier.

Läs mer om Skapande skola och hur du ansöker på Kulturrådets hemsida.