Workshop: Reklam

Reklam - målgrupper

Träna samarbete, källkritik och kreativitet – och skratta tillsammans!

Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring. Varje år läggs över 81 miljarder på reklam i Sverige. Reklammakarna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Har vi blivit bättre och mer kritiska konsumenter? Deltagarna delas in i mindre grupper och får skapa egna reklamfilmer. Resultatet? Ökad gemenskap, kreativitet, mycket energi och mer medvetna och kritiska granskare av rörlig bild.

Upplägg: Vi inleder dagen med en aktiverande föreläsning om källkritik och rörlig bild. Sedan delas deltagarna in i mindre grupper som ska göra egna reklamfilmer. Dagen avslutas med filmvisning.

Teknik och förutsättningar: Vi tar med all nödvändig teknik och green screen. Det enda som behöver ha är: projektor, duk och ljud.

Reklam - målgrupper

Anmäl intresse för denna föreläsning

Klicka här för att läsa om föreläsningens kopplingar till läroplanerna.
[xyz-ips snippet="styrdokument"]

Fler utbildningar

Fotografi

Berätta med bilder

Målgrupp: Hembygdsföreningar

Vi går igenom foto och film som uttrycksform och historisk källa, samtidigt som ni får inblick i hur man kan göra en kort och intressant film om ett foto.
Filmens makt

Visuell läskunnighet

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

En föreläsning som ger verktyg för att tolka bilder och film ur flera perspektiv och förstå olika berättartekniker.
AI

AI i skolan och undervisning

Målgrupp: Lärarfortbildning

En fortbildning som handlar om hur vi kan förhålla oss till AI i skolan och förbereda eleverna på en framtid där AI används mer än idag.
Göteborgs stad

Medievetna seniorer

Målgrupp : Seniorer

En kostnadsfri utbildning i film och media för seniorer och som startar hösten 2023 i Göteborg.