Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två uppdateringar till Reklamfilmens fantastiska värld: en utbildningsfilm om influencerbranschen och en film om gaming.
Filmerna är 12 minuter långa och har tillhörande lärarhandledningar. De finns tillgängliga på flera mediecentraler i landet.
Klipp från dessa filmer ingår även i våra föreläsningar om Reklam, Sociala medier samt Medie- och informationskunnighet, MIK.
Om gamingfilmen:
Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två uppdateringar till Reklamfilmens fantastiska värld: en utbildningsfilm om influencerbranschen och en film om gaming.
Idag omsätter spelföretagen mer än hela världens sport, men hur ser spelföretagens affärsmodeller ut och vad behöver vi tänka på för att vara medvetna konsumenter när vi spelar?
Vi kan triggas till köp inuti spelen, men vi kan också påverkas av våra spelförebilder utanför spelen. Ungefär 40% av allt innehåll på YouTube är kopplat till spel och flera av spelkanalerna är sponsrade av spelföretag, vilket betyder att spelföretagen betalar pengar för att kanalen ska visa en viss typ av innehåll. Enligt svensk lag ska de här sponsrade inläggen ha tydlig reklammärkning, men det är något som många saknar.
Vi berättar vad du som konsument kan hålla utkik efter, för att lättare kunna identifiera dold reklam. Vi berättar också vad du behöver vara uppmärksam på när du spelar.
Om influencerfilmen:
Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två uppdateringar till Reklamfilmens fantastiska värld: en utbildningsfilm om influencerbranschen och en film om gaming.
Under 2020 beräknades influencerbranschen omsätta en miljard kronor – bara i Sverige – och en influencer kan tjäna uppemot en miljon kronor för ett sponsrat inlägg i sociala medier. Men vad är en influencer, hur ser affärsmodellerna för influencers ut och vad behöver vi som konsumenter ha extra koll på när det gäller just influencers, deras påverkan och reklam?
Vi berättar vad du som konsument kan hålla utkik efter, för att lättare kunna identifiera dold reklam. Vi berättar också vad du behöver ha kunskap om när du följer influencers, streamers och youtubers.