Källkritik finns stort sett i alla skolans ämnen. Samtidigt kräver den nya mediesituationen ett nytt sätt att arbeta med källkritik. Tillgången till information ökar ständigt och informationsflödet går väldigt snabbt. Vad är fakta och vad är tyckande i detta flöde? Hur kan vi källgranska de medier som elever använder, såsom TV, bilder, film och internet? I denna föreläsning går vi igenom och exemplifierar olika sätt att källgranska rörlig bild, internet och nyhetsmedier – men också strategier om hur vi kan förhålla oss till artificiell intelligens (AI). Hur medvetna är eleverna om hur styrda våra sökningar på internet är och vilka algoritmer som ligger bakom det som visas i sociala medier?
Kontakta gärna oss och berätta vilka ämnen/teman som ni arbetar med just nu så att vi kan anpassa föreläsningen efter det.
Fördjupning:
Källkritik 2.0 kan fås med fördjupning med inriktning eget skapande, klippning och stil.
Föreläsningen kan fås på plats hos er, hos oss på Hagabion i Göteborg eller på distans.