Läromedel som vi har producerat

Utbildningsfilmer: Påverka med film

Film är det största mediet idag, men hur använder man film för att påverka andra? I den här korta ABF-kursen som vi har varit med och gjort, lär du dig effektiva knep och får konkreta tips på hur du kan tänka – från idé till distribution.

Läs mer »

Utbildningsfilmer: Påverka med film

Film är det största mediet idag, men hur använder man film för att påverka andra? I den här korta ABF-kursen som vi har varit med och gjort, lär du dig effektiva knep och får konkreta tips på hur du kan tänka – från idé till distribution.

Läs mer »

INTRESSEANMÄLAN

Webbläromedel som vi producerat

Webbläromedel som vi producerat

Antiken

Sagor och myter i populärkulturen

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

I dagens filmer och TV-serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vårt klassiska kulturarv lever och frodas. Vi hjälper eleverna att hitta dess ursprung.

Källkritik

Vi och dom

Målgrupp: Lärarfortbildning

Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?

Mobilversion

Webbläromedel som vi producerat

Webbläromedel som vi producerat

Utbildningsfilmer: Påverka med film

Film är det största mediet idag, men hur använder man film för att påverka andra? I den här korta ABF-kursen som vi har varit med och gjort, lär du dig effektiva knep och får konkreta tips på hur du kan tänka – från idé till distribution.

Läs mer »

Utbildningsfilmer: Påverka med film

Film är det största mediet idag, men hur använder man film för att påverka andra? I den här korta ABF-kursen som vi har varit med och gjort, lär du dig effektiva knep och får konkreta tips på hur du kan tänka – från idé till distribution.

Läs mer »

INTRESSEANMÄLAN

Webbläromedel som vi producerat

Webbläromedel som vi producerat

Källkritik

Nyheter, journalistik och propaganda

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vad är en nyhet? Vad är det för nyheter som förmedlas och är det verkligen nyheter? Och hur förmedlas nyheter via olika medier?

Film

Helfilmsanalys

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vi diskuterar filmberättande enligt dramaturgiska modeller, karaktärsanalys men också form och innehåll, genretillhörighet och genrekonventioner.