Utbildningar

Vi fortbildar lärare, elever, rektorer, bibliotekarier, kommuner, förvaltning, företag och politiker i medie- och informationskunnighet (MIK). Detta är ett urval av våra teman inom ramen för Skapande skola. Du kan även få våra Skapande skola-projekt som fortbildning. 

Alla våra Skapande skola-projekt tar upp bildutsnitt, kameravinklar, klippning, musik, berättelsestruktur och budskap. Givetvis anpassar vi innehåll och form utifrån era behov och förutsättningar. Tveka inte att höra av er!

Kontakta filmpedagogerna

Kontakta oss:

Telefon: 031 – 12 10 90

E-post: info@filmpedagogerna.se

Utbildningar

Vi fortbildar företag, lärare, elever, rektorer och politiker i medie- och informationskunnighet (MIK). Detta är ett urval av våra teman. Du kan även få våra elevföreläsningar som fortbildning. Givetvis anpassar vi innehåll och form utifrån era behov och förutsättningar. Tveka inte höra av er om hur vi kan hjälpa er!

AI

AI i skolan och undervisning

Målgrupp: Lärarfortbildning

En fortbildning som handlar om hur vi kan bemöta AI i skolan och hur skolan kan förbereda eleverna på en framtid där AI används mer än idag.

Göteborgs Stad

Medievetna seniorer

Målgrupp: Seniorer 65+

En kostnadsfri utbildning i film och media för seniorer och som startar hösten 2023 i Göteborg.

Vi och dom
Film

Vi och dom

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Hur påverkar film, tv, social medier vår syn på andra människor, på kvinnor och män och hur påverkas vårt eget identitetsskapande?

Källkritik

Källkritik 2.0

Målgrupp : Gymnasie-och högskolenivå

I denna föreläsning går vi igenom och exemplifierar olika sätt att källgranska rörlig bild, Internet och tidningar.

Sociala medier
Sociala medier

Sociala medier

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Eleverna lär sig hur sociala medier fungerar, hur de används och vilka konsekvenser användandet får för allas vårt sätt att leva.

Sagor & myter Föreläsning: Crash course i storytelling
Antiken

Sagor och myter i populärkulturen

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

I dagens filmer och TV-serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vårt klassiska kulturarv lever och frodas.

Tänk själv
Film

Tänk själv

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Vi undersöker vad som är fakta och vad som är tyckande samt hur t.ex. urval, klippning och ljud påverkar hur vi uppfattar en berättelse.

Bok till film/Sångtext till film
Filmanalys

Lär dig leda filmsamtal

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

En grundkurs i filmens språk och metod för att leda samtal med alla
typer av grupper.

AI

AI – idag och i framtiden

Målgrupp: Seniorer 65+

Aktiverande föreläsning om hur AI används idag och hur vi kan förbereda oss på en framtid där AI används mer än idag.

Shakespeare i populärkulturen
Film

Shakespeare i populärkulturen

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.

Källkritik 2.0 (för lärare) Nyheter Workshop: Gör egna fake news
Granska

Digital källkritik

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, Internet och nyhetsmedier. En föreläsning för allmänheten eller som fortbildning.

Filmmusik Filmworkshop
Film

Filmworkshop

Målgrupp: Lärarfortbildning

Under workshopen lär du dig att skapa och redigera film på enklast möjliga sätt. Du får också flera tips på hur du kan använda film och filmskapande i din undervisning.

grundläggande filmanalys Grundläggande filmanalys
Film

Film som pedagogiskt verktyg

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Få en översikt över pedagogiska metoder för rörlig bild i undervisning. Ni får också en grundkurs i filmens språk.

Reklam - målgrupper
Reklam

Reklam

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?

grundläggande filmanalys Grundläggande filmanalys
Film

Filmens språk

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.

Sociala medier
Sociala medier

Sociala medier

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Hur påverkas vi av sociala medier? Vi tar upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och olaga integritetsintrång.

Normer och värderingar
Normer och värderingar

Normer och värderingar

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Mediekonsumtionen, arbetsplatsen och fritiden styrs av normer och värderingar. Likaså synen på sexualitet, relationer och samtycke. Ett metodpaket för värdegrundsarbete.

Bildanalys

Berätta med bilder

Målgrupp: Seniorer 65+

Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!

Källkritik 2.0 (för lärare) Nyheter Workshop: Gör egna fake news
AI

Digital källkritik

Målgrupp: Seniorer 65+

Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, stillbilder, internet och nyhetsmedier.

Skräckfilm

Workshop: Gör egen skräckfilm

Målgrupp: Företag

Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Vi går igenom hur skräckfilmsgenren fungerar och deltagarna får göra egna skräckfilmer.

Filmens språk

Film som pedagogiskt verktyg

Målgrupp: Lärarfortbildning

Få en översikt över pedagogiska metoder för rörlig bild i undervisning. Ni får också en grundkurs i filmens språk.

Boksamtal

Filmsamtal

Målgrupp: Seniorer 65+

En grundkurs i filmens språk och fördjupning i en samtalsmetod för att prata om film och andra kulturupplevelser.

Sociala medier
Artificiell intelligens

Sociala medier

Målgrupp: Seniorer 65+

Aktiverande föreläsning om hur olika sociala medier fungerar. Vi tar även upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och integritetsintrång.

ANDT

Identitet – om grupptryck och att kunna stå emot (ANDT)

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Filmprojektet Identitet och grupptryck knyter an till ert arbete med ANDT (alkohol, narkotika, dopingpreparat, tobak). Eleverna får reflektera kring positiva och negativa konsekvenser av grupptryck.

Fotografi

Berätta med bilder

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!

Fotografi

Berätta med bilder

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!

Fotografi

Berätta med bilder

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!

Berätta med bilder

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som eleverna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!

Källkritik 2.0 (för lärare) Nyheter Workshop: Gör egna fake news
Internet

Digital källkritik (för lärare)

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, Internet och nyhetsmedier.

Sociala medier
Sociala medier

Sociala medier

Målgrupp: Lärarfortbildning

Hur påverkar sociala medier eleven i skolan? Vi tar upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och olaga integritetsintrång.

Normer och värderingar 2.0 Lärarfortbildning
Värdegrund

Normer och värderingar

Målgrupp: Lärarfortbildning

Mediekonsumtionen, skolan och fritiden styrs av normer och värderingar. Likaså synen på sexualitet, relationer och samtycke. Ett metodpaket för värdegrundsarbete.

Artificiell intelligens

MIK-föreläsning

Målgrupp: Lärarfortbildning

En översikt av UNESCO:s ramverk för det globala MIK-arbetet, med fokus på digitaliseringens möjligheter och utmaningar med aktuella case.

grundläggande filmanalys Grundläggande filmanalys
Film

Filmens språk

Målgrupp: Lärarfortbildning

Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.

Normer och värderingar
Normer & Värderingar

Normer och värderingar

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Normer och värderingar påverkar hela vår tillvaro: på internet, i skolan och på fritiden. Likaså vår syn på sexualitet, relationer och samtycke. Aktiverande föreläsning.

grundläggande filmanalys Grundläggande filmanalys
Film

Grundläggande filmanalys

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.

Reklam - målgrupper
Reklam

Reklam

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?

Shakespeare i populärkulturen
Film

Shakespeare i populärkulturen (för lärare)

Målgrupp: Lärarfortbildning

Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.

Reklam - målgrupper
Reklam

Reklam

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?

Reklam - målgrupper
Film

Workshop: Reklam

Målgrupp: Företag

Träna samarbete, retorik och kreativitet – och skratta tillsammans! Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning med workshop som ständigt uppdateras.

Film

Skräckfilm

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Inom detta projekt diskuterar vi hur skräckfilmsgenren fungerar.

Reklam - målgrupper
Film

Föreläsning: Reklam

Målgrupp: Företag

Vilka är sändare av film och reklam och vilka är de tänkta målgrupperna? Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?

En aktiverande föreläsning som ständigt uppdateras!

Normer och värdegrund Föreläsning: Medie- och informationskunnighet- MIK Mänskliga rättigheter
Normer och värderingar

Föreläsning: Normer och värdegrund

Målgrupp: Företag

Aktiverande föreläsning om hur vi skapar ett ”vi” och ett ”dom”. Hur undviker vi att fördomar, stereotyper och språkbruk blir till kränkningar i vår vardag?

Normer och värdegrund Föreläsning: Medie- och informationskunnighet- MIK Mänskliga rättigheter
Film

Mänskliga rättigheter

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Eleverna bekantar sig med de mänskliga rättigheterna samt ges möjlighet att reflektera över dessa genom eget filmskapande.

Bok till film/Sångtext till film
Film

Bok till film/Sångtext till film

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Eleverna får skapa egna korta filmberättelser utifrån en bok eller sångtext som de arbetat med.

Sagor & myter Föreläsning: Crash course i storytelling
Antiken

Sagor och myter

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

I dagens filmer och serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vi hjälper eleverna att hitta deras ursprung.

Filmmusik och musikvideor
Film

Filmmusik och musikvideor

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Ljud och musik är otroligt viktiga för filmupplevelsen. Vi ser på hur musik och bilder samspelar och hur olika budskap och känslor förmedlas.

Normer och värdegrund Föreläsning: Medie- och informationskunnighet- MIK Mänskliga rättigheter
Retorik

Presentationsteknik

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vad har lärare gemensamt med årets talare? De stimulerar, underhåller och undervisar! Vi går igenom olika exempel och handfasta tips på pedagogiska verktyg och medier.

Filmmusik och musikvideor
Film

Filmmusik och musikvideor

Målgrupp: Lärarfortbildning

Ljud och musik är otroligt viktiga för filmupplevelsen. Vi ser på hur musik och bild samspelar och hur olika budskap och känslor förmedlas.

Vi och dom
Värdegrund

Vi och dom

Målgrupp: Lärarfortbildning

Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?

Reklam - målgrupper
Reklam

Reklam

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi?

Filmens språk -
Film

Filmens språk

Mälgrupp: Grundskola/Skapande skola

I denna workshop pratar vi om filmspråkets grunder och hur dessa används för att skapa intressanta berättelser.

Källkritik nyheter Nyheter, journalistik och propaganda
Källkritik

Nyheter, journalistik och propaganda

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Hur ser nyhetskonsumtionen ut idag? Vi belyser konsekvenser av urval, fake news och vinklade berättelser, samt vårt behov av källtillit.

Vi och dom
Identitet

Vi och dom

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?

Filmhistoria
Film

Filmhistoria

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Föreläsningen är en genomgång av filmmediets utveckling i form och innehåll samt en analys av tongivande verk och kända filmskapare. Hur har berättarteknikerna förändrats?

Helfilmsanalys
Film

Helfilmsanalys

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vi diskuterar filmberättande enligt dramaturgiska modeller, karaktärsanalys men också form och innehåll, genretillhörighet och genrekonventioner.

Retorik Presentationsteknik
Retorik

Retorik och reklam

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Vi möter retoriken varje dag. Hur fungerar det klassiska hantverket att övertyga i dagens medielandskap?

Bok till film/Sångtext till film
Film

Bok till film – film till bok

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Hur kan man lära av de olika medierna för sitt arbete i skolan? Vad kan man lära av filmen när det kommer till skrivande?

Sociala medier
Sociala medier

Sociala medier

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Hur påverkar sociala
medier eleven i skolan? Vi tar upp källtillit och källkritik, samt lagar såsom yttrandefrihet, olaga
integritetsintrång och förtal.

heldagsfilmning
Film

Heldagsfilmning (valfritt tema)

Målgrupp: Grundskola/Skapande skola

Under heldagsfilmning får eleverna skapa berättelser och budskap utifrån specifika teman/genrer som ni bestämmer, samt filma, redigera och visa filmen under samma dag.

MIK-föreläsning
MIK

MIK – för en hållbar demokrati

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Vilka kunskaper är viktiga för att navigera i dagens medielandskap? Vi tar upp hur medier påverkar oss på lokal, nationell och global nivå.

Sagor & myter Föreläsning: Crash course i storytelling
Antiken

Sagor och myter

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vårt klassiska kulturarv lever och frodas. I dagens filmer och serier möter vi gamla sagor och myter. Vi tittar närmre på mytens funktioner i dagens samhälle.

Retorik Presentationsteknik

Retorik och reklam

Målgrupp: Lärarfortbildning

Vi möter retoriken varje dag. Hur fungerar det klassiska hantverket att övertyga i dagens medielandskap?

Sagor & myter Föreläsning: Crash course i storytelling
Reklam

Föreläsning: Crash course i storytelling

Målgrupp: Företag

Allt vi gör är berättelser, men hur kan vi dra nytta av det för att stärka ett varumärke eller organisation? En aktiverande föreläsning med fokus på kommunikation och reklam.

Källkritik 2.0 (för lärare) Nyheter Workshop: Gör egna fake news
Källkritik

Källkritik 2.0

Målgrupp: Företag

Aktiverande föreläsning med olika sätt att källgranska rörlig bild, internet och nyhetsmedier.

Sociala medier
Sociala medier

Föreläsning: Sociala medier

Målgrupp: Företag

Aktiverande föreläsning om hur sociala medier fungerar, hur vi använder dem och vilka konsekvenser användandet får för allas vårt sätt att leva.

Föreläsningar & Workshops

Målgrupp:
Ämneskategori:

Hitta din föreläsning

Övrig information

Ansök om arrangörsstöd

Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.

Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).

Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.

Bredda dina film- och mediekunskaper

MIK för lärare/MIL for teachers– om Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet (MIK) tillsammans med konkreta lektionstips som vi har varit med och skapat

Film i skolan – SFi

Folkets Bio

Hagabion