Filmen – sanning och verklighet
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
En föreläsning om förhållandet mellan film, verklighet och sanning med utgångspunkt i genren essäfilm.
Vi fortbildar lärare, elever, rektorer, bibliotekarier, kommuner, förvaltning, företag och politiker i medie- och informationskunnighet (MIK). Detta är ett urval av våra teman inom ramen för Skapande skola. Du kan även få våra Skapande skola-projekt som fortbildning.
Alla våra Skapande skola-projekt tar upp bildutsnitt, kameravinklar, klippning, musik, berättelsestruktur och budskap. Givetvis anpassar vi innehåll och form utifrån era behov och förutsättningar. Tveka inte att höra av er!
Telefon: 031 – 12 10 90
E-post: info@filmpedagogerna.se
Vi fortbildar företag, lärare, elever, rektorer och politiker i medie- och informationskunnighet (MIK). Detta är ett urval av våra teman. Du kan även få våra elevföreläsningar som fortbildning. Givetvis anpassar vi innehåll och form utifrån era behov och förutsättningar. Tveka inte höra av er om hur vi kan hjälpa er!
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
En föreläsning om förhållandet mellan film, verklighet och sanning med utgångspunkt i genren essäfilm.
Målgrupp: Lärarfortbildning
En fortbildning som handlar om hur vi kan bemöta AI i skolan och hur skolan kan förbereda eleverna på en framtid där AI används mer än idag.
Målgrupp: Seniorer 65+
En kostnadsfri utbildning i film och media för seniorer och som startar hösten 2023 i Göteborg.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Hur påverkar film, tv, social medier vår syn på andra människor och hur påverkas vårt eget identitetsskapande?
Målgrupp : Gymnasie-och högskolenivå
I denna föreläsning går vi igenom och exemplifierar olika sätt att källgranska rörlig bild, Internet och tidningar.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna lär sig hur sociala medier fungerar, hur de används och vilka konsekvenser användandet får för allas vårt sätt att leva.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
I dagens filmer och TV-serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vårt klassiska kulturarv lever och frodas.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vad som är fakta och vad som är tyckande samt hur t.ex. urval, klippning och ljud påverkar hur vi uppfattar en berättelse.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
En grundkurs i filmens språk och metod för att leda samtal med alla
typer av grupper.
Målgrupp: Seniorer 65+
Aktiverande föreläsning om hur AI används idag och hur vi kan förbereda oss på en framtid där AI används mer än idag.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, Internet och nyhetsmedier. En föreläsning för allmänheten eller som fortbildning.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Under workshopen lär du dig att skapa och redigera film på enklast möjliga sätt. Du får också flera tips på hur du kan använda film och filmskapande i din undervisning.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Få en översikt över pedagogiska metoder för rörlig bild i undervisning. Ni får också en grundkurs i filmens språk.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Hur påverkas vi av sociala medier? Vi tar upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och olaga integritetsintrång.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Mediekonsumtionen, arbetsplatsen och fritiden styrs av normer och värderingar. Likaså synen på sexualitet, relationer och samtycke. Ett metodpaket för värdegrundsarbete.
Målgrupp: Seniorer 65+
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Seniorer 65+
Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, stillbilder, internet och nyhetsmedier.
Målgrupp: Företag
Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Vi går igenom hur skräckfilmsgenren fungerar och deltagarna får göra egna skräckfilmer.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Få en översikt över pedagogiska metoder för rörlig bild i undervisning. Ni får också en grundkurs i filmens språk.
Målgrupp: Seniorer 65+
En grundkurs i filmens språk och fördjupning i en samtalsmetod för att prata om film och andra kulturupplevelser.
Målgrupp: Seniorer 65+
Aktiverande föreläsning om hur olika sociala medier fungerar. Vi tar även upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och integritetsintrång.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Filmprojektet Identitet och grupptryck knyter an till ert arbete med ANDT (alkohol, narkotika, dopingpreparat, tobak). Eleverna får reflektera kring positiva och negativa konsekvenser av grupptryck.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som deltagarna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som eleverna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, Internet och nyhetsmedier.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur påverkar sociala medier eleven i skolan? Vi tar upp källkritik, källtillit och lagar såsom yttrandefrihet, förtal och olaga integritetsintrång.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Mediekonsumtionen, skolan och fritiden styrs av normer och värderingar. Likaså synen på sexualitet, relationer och samtycke. Ett metodpaket för värdegrundsarbete.
Målgrupp: Lärarfortbildning
En översikt av UNESCO:s ramverk för det globala MIK-arbetet, med fokus på digitaliseringens möjligheter och utmaningar med aktuella case.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Normer och värderingar påverkar hela vår tillvaro: på internet, i skolan och på fritiden. Likaså vår syn på sexualitet, relationer och samtycke. Aktiverande föreläsning.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?
Målgrupp: Lärarfortbildning
Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?
Målgrupp: Företag
Träna samarbete, retorik och kreativitet – och skratta tillsammans! Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning med workshop som ständigt uppdateras.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Inom detta projekt diskuterar vi hur skräckfilmsgenren fungerar.
Målgrupp: Företag
Vilka är sändare av film och reklam och vilka är de tänkta målgrupperna? Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning som ständigt uppdateras!
Målgrupp: Företag
Aktiverande föreläsning om hur vi skapar ett ”vi” och ett ”dom”. Hur undviker vi att fördomar, stereotyper och språkbruk blir till kränkningar i vår vardag?
Målgrupp: Företag
Aktiverande föreläsning om hur digitaliseringen påverkar vår kommunikation utifrån bl.a. medieägande, nyheter, sociala medier, propaganda, film och reklam.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna bekantar sig med de mänskliga rättigheterna samt ges möjlighet att reflektera över dessa genom eget filmskapande.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna får skapa egna korta filmberättelser utifrån en bok eller sångtext som de arbetat med.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
I dagens filmer och serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vi hjälper eleverna att hitta deras ursprung.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Ljud och musik är otroligt viktiga för filmupplevelsen. Vi ser på hur musik och bilder samspelar och hur olika budskap och känslor förmedlas.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vad har lärare gemensamt med årets talare? De stimulerar, underhåller och undervisar! Vi går igenom olika exempel och handfasta tips på pedagogiska verktyg och medier.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Ljud och musik är otroligt viktiga för filmupplevelsen. Vi ser på hur musik och bild samspelar och hur olika budskap och känslor förmedlas.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur ser nyhetskonsumtionen ut idag? Vi belyser konsekvenser av urval, fake news och vinklade berättelser samt vårt behov av källtillit.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur kan man lära av de olika medierna för sitt arbete i skolan? Vad kan man lära av filmen när det kommer till skrivande?
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi?
Mälgrupp: Grundskola/Skapande skola
I denna workshop pratar vi om filmspråkets grunder och hur dessa används för att skapa intressanta berättelser.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur ser nyhetskonsumtionen ut idag? Vi belyser konsekvenser av urval, fake news och vinklade berättelser, samt vårt behov av källtillit.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur skapas ett “vi” och ett “dom”? Vi undersöker de bilder vi får av människor i olika medier. Hur fördomsfulla är bilderna i TV-nyheterna jämfört med populärkulturen?
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Föreläsningen är en genomgång av filmmediets utveckling i form och innehåll samt en analys av tongivande verk och kända filmskapare. Hur har berättarteknikerna förändrats?
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vi diskuterar filmberättande enligt dramaturgiska modeller, karaktärsanalys men också form och innehåll, genretillhörighet och genrekonventioner.
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vi möter retoriken varje dag. Hur fungerar det klassiska hantverket att övertyga i dagens medielandskap?
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur kan man lära av de olika medierna för sitt arbete i skolan? Vad kan man lära av filmen när det kommer till skrivande?
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur påverkar sociala
medier eleven i skolan? Vi tar upp källtillit och källkritik, samt lagar såsom yttrandefrihet, olaga
integritetsintrång och förtal.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Under heldagsfilmning får eleverna skapa berättelser och budskap utifrån specifika teman/genrer som ni bestämmer, samt filma, redigera och visa filmen under samma dag.
Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning
Vilka kunskaper är viktiga för att navigera i dagens medielandskap? Vi tar upp hur medier påverkar oss på lokal, nationell och global nivå.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vårt klassiska kulturarv lever och frodas. I dagens filmer och serier möter vi gamla sagor och myter. Vi tittar närmre på mytens funktioner i dagens samhälle.
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vi möter retoriken varje dag. Hur fungerar det klassiska hantverket att övertyga i dagens medielandskap?
Målgrupp: Företag
Träna samarbete, källkritik och kreativitet – och skratta tillsammans!
Målgrupp: Företag
Allt vi gör är berättelser, men hur kan vi dra nytta av det för att stärka ett varumärke eller organisation? En aktiverande föreläsning med fokus på kommunikation och reklam.
Målgrupp: Företag
Aktiverande föreläsning med olika sätt att källgranska rörlig bild, internet och nyhetsmedier.
Målgrupp: Företag
Aktiverande föreläsning om hur sociala medier fungerar, hur vi använder dem och vilka konsekvenser användandet får för allas vårt sätt att leva.
Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.
Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).
Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.
MIK för lärare/MIL for teachers– om Unescos ramverk för medie- och informationskunnighet (MIK) tillsammans med konkreta lektionstips som vi har varit med och skapat
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID. |
_gid | 1 day | Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
fokeXEiS_dy-zpxG | 1 day | Description is currently not available. |
Ytbux_ABsiVIDTyZ | 1 day | Description is currently not available. |