Reklam

Reklam - målgrupper

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

Längd: 2 timmar

Varje år läggs över 81 miljarder på reklam i Sverige. Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring. Reklammakarna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Vi tittar även på lagar som styr reklam.

Fördjupning:
Kan fås med fördjupning med inriktning retorik, marknadsföring, lagar och regler. Kan även kombineras med Nyhetsföreläsningen – Reklam, nyheter och propaganda.

Föreläsningen kan fås på plats hos er, hos oss på Hagabion i Göteborg eller på distans.

Reklam - målgrupper

Anmäl intresse för denna föreläsning

Klicka här för att läsa om föreläsningens kopplingar till läroplanerna.

Fler utbildningar

Källkritik

Källkritik 2.0

Målgrupp : Gymnasie-och högskolenivå

I denna föreläsning går vi igenom och exemplifierar olika sätt att källgranska rörlig bild, Internet och tidningar.

Sagor & myter Föreläsning: Crash course i storytelling
Antiken

Sagor och myter i populärkulturen

Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå

I dagens filmer och TV-serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vårt klassiska kulturarv lever och frodas.