
Skräckfilm
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Inom detta projekt diskuterar vi hur skräckfilmsgenren fungerar.
Eleverna lär sig grundläggande begrepp och verktyg för hur de kan tolka, analysera och kritiskt granska olika medier och berättelser.
Välj mellan två olika upplägg: Heldagsprojekt med teori, planering, filmning, redigering och filmvisning under en dag (6 h), alternativt en mer djupgående föreläsning som, några dagar senare, följs upp med heldagsfilmning. Alla teman följer skolans styrdokument och passar in i flera kursplaner.
Lektioner och material kan anpassas utifrån önskemål och skolans förutsättningar. Vi tar med all nödvändig teknik.
Telefon: 031 – 12 10 90
E-post: info@filmpedagogerna.se
Eleverna lär sig grundläggande begrepp och verktyg för hur de kan tolka, analysera och kritiskt granska olika medier och berättelser. Du kan välja mellan två olika upplägg: Heldagsprojekt med teori, planering, filmning och filmvisning under en dag (6 h), alternativt en mer djupgående föreläsning som, några dagar senare, följs upp med heldagsfilmning. Alla teman följer skolans styrdokument och passar in i flera kursplaner.
Lektioner och material kan anpassas utifrån dina önskemål och skolans förutsättningar. Vi tar med all nödvändig teknik
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Inom detta projekt diskuterar vi hur skräckfilmsgenren fungerar.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi går igenom foto och film som estetisk uttrycksform, samtidigt som eleverna får öva på ett kritiskt förhållningssätt till bilder. En workshop med praktiska övningar!
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
I dagens filmer och serier möter vi gamla sagor och myter i nya former och versioner. Vi hjälper eleverna att hitta deras ursprung.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi?
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi undersöker vad som är fakta och vad som är tyckande samt hur t.ex. klippning och ljud påverkar hur vi uppfattar en berättelse.
Mälgrupp: Grundskola/Skapande skola
I denna workshop pratar vi om filmspråkets grunder och hur dessa används för att skapa intressanta berättelser.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna bekantar sig med de mänskliga rättigheterna samt ges möjlighet att reflektera över dessa genom eget filmskapande.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Hur påverkar film, tv, social medier vår syn på andra människor, på kvinnor och män och hur påverkas vårt eget identitetsskapande?
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Vi kopplar identitet och grupptryck till ert arbete med ANDT (alkohol, narkotika, dopingpreparat, tobak). Eleverna får reflektera kring positiva och negativa konsekvenser av grupptryck.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Hur påverkar film, TV och nyheter vår syn på oss själva, andra människor, på kvinnor och män och hur påverkas vårt gemenskapande?
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Under heldagsfilmning får eleverna skapa berättelser och budskap utifrån specifika teman/genrer som ni bestämmer, samt filma, redigera och visa filmen under samma dag.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna får skapa egna korta filmberättelser utifrån en bok eller sångtext som de arbetat med.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Eleverna lär sig hur sociala medier fungerar, hur de används och vilka konsekvenser användandet får för allas vårt sätt att leva.
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Hur påverkar film, serier och nyheter vår syn på andra människor och hur påverkas vårt eget identitetsskapande?
Filmpedagogernas föreläsningar uppfyller Västra Götalandsregionens kriterier för arrangörsstöd.
Alla kommuner och arrangörer kan därmed söka arrangörsstöd för våra samtliga aktiviteter. Arrangören betalar 50 % av arvodet, medan arrangörsstödet täcker resterande 50 % (inklusive resa och ev. boende).
Kontakta kultursamordnaren i din kommun för mer information.