Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring. Reklammakarna och även propagandafilmskaparna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi undersöker vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Har vi blivit bättre och mer kritiska mottagare och konsumenter? Med hjälp av kunskaper om olika aspekter av reklam och propaganda skapar eleverna sina egna reklam- eller propagandafilmer. Du kan välja att låta eleverna göra reklamfilmer utifrån något specifikt tema kopplat till undervisningen på just din skola, såsom mänskliga rättigheter, hållbar utveckling, 60-talet.

ANDT
Identitet – om grupptryck och att kunna stå emot (ANDT)
Vi kopplar identitet och grupptryck till ert arbete med ANDT (alkohol, narkotika, dopingpreparat, tobak). Eleverna får reflektera kring positiva och negativa konsekvenser av grupptryck utifrån flera olika filmklipp och diskussionsfrågor.