Reklam

Reklam - målgrupper

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Varje år läggs över 81 miljarder på reklam i Sverige. Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring och reklammakarna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka målgrupper de tänkt sig. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Har vi blivit bättre och mer kritiska konsumenter?

Fördjupning:
Kan fås med fördjupning med inriktning retorik, marknadsföring, lagar och regler. Kan även kombineras med föreläsningen Nyheter, journalistik och propaganda.

Reklam - målgrupper

Anmäl intresse för denna föreläsning

Klicka här för att läsa om föreläsningens kopplingar till läroplanerna.

Fler utbildningar

Bok till film/Sångtext till film
Filmanalys

Lär dig leda filmsamtal

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

En grundkurs i filmens språk och metod för att leda samtal med alla
typer av grupper.

Källkritik 2.0 (för lärare) Nyheter Workshop: Gör egna fake news
Granska

Digital källkritik

Målgrupp: Bibliotek/Kommun/Förvaltning

Vi går igenom och exemplifierar olika sätt att kritiskt granska rörlig bild, Internet och nyhetsmedier. En föreläsning för allmänheten eller som fortbildning.