Workshop: Reklam

Öka gemenskapen, träna källkritik och kreativitet och skratta tillsammans!

Varje år läggs över 60 miljarder på reklam i Sverige. Reklam är vår tids största gemensamma kulturyttring. Reklammakarna blir allt skickligare på att använda sig av rörliga bilder för att locka och fånga oss. Vi ser på vilka som är sändare av film och reklam och vilka de tänkt sig som målgrupper. Vilka metoder och vilka koncept använder de sig av? Hur påverkas vi? Har vi blivit bättre och mer kritiska konsumenter? Deltagarna delas in i mindre grupper och får skapa egna reklamfilmer. Resultatet? Ökad gemenskap, kreativitet, mycket energi och mer medvetna och kritiska granskare av rörlig bild!

Upplägg: Vi inleder dagen med en interaktiv föreläsning om källkritik och rörlig bild. Sedan delas deltagarna in i grupper om 4-5 personer som ska planera och filma sitt eget fake news-reportage. Dagen avslutas med att allas filmer visas upp.

Teknik och förutsättningar: Vi tar med all nödvändig teknik och green screen. Det enda som behövs är projektor, duk och ljud.

Språk:
Kan fås på engelska om så önskas.

Anmäl intresse för denna föreläsning

Fler utbildningar

Film

Föreläsning: Reklam

Målgrupp: Företag

Vilka är sändare av film och reklam och vilka är de tänkta målgrupperna? Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?

En interaktiv och engagerande föreläsning som ständigt uppdateras!