Super Bowl och reklam!

Som du säkert vet var det Super Bowl i natt – och reklamen var rätt blandad. Reaktionerna likaså. Mikael har kollat in samtliga reklamfilmer och summerar sina tankar och tips.

För det första och viktigaste: I år kostade reklamen 5.5. miljoner dollar.

I övrigt var trenderna att:

  • satsa på nostalgi för människor i åldern 30-55.
  • dissa 2020.
  • göra anti-reklam (speciellt om man är svensk).
  • eller att göra reklam att man inte gör reklam, typ.
  • förklarande reklam – alltså att förklara sin produkt verkar fortfarande vara en reklamtrend…

Så för att sammanfatta: Årets bästa var en reklam som inte var reklam – och som vanligt levererade Budweiser m.fl.

Amazon fortsätter göra intressant och poppis reklam. Denna, på temat förklarande reklam, var intressant då man inte skulle kunna göra den tvärtom åt 2021. Det hade inte kunnat vara en man som använde en kvinna på samma sätt (en intressant övning är att byta ut Michael Jordan mot t.ex. Scarlett Johanson).

Toyotas reklam är snygg, bra och intressant – och populär: 

Denna är intressant som exempel på hur gör man kan göra intressant blöjreklam…  

Här är en reklamfilm som Budweiser gjorde om att de inte skall göra reklam i år (vilket de ändå gjorde; den första reklamfilmen jag skrev om). Denna film publicerades i egna deras kanaler, främst på YouTube. 

På temat politisk reklam – i mitt tycke en rätt dålig reklam – men målgruppen verkar älska den, så vem är jag att peka finger…

Och slutligen… två till:

Denna reklam har en intressant genrelek: 

Och denna tyckte många var roligast i år. Här är både Sverige och Norge med: 

Våra reklamföreläsningar uppdateras kontinuerligt – och kan genomföras på distans! Vill du veta mer om våra reklamföreläsningar? Klicka här. Vill du boka en reklamföreläsning direkt? Skicka ett mail till: mikael @ filmpedagogerna.se