Målgrupp: Lärarfortbildning
Mediekonsumtionen, skolan och fritiden styrs av normer och värderingar. Likaså synen på sexualitet, relationer och samtycke. Ett metodpaket för värdegrundsarbete.
MIK-föreläsning
Målgrupp: Lärarfortbildning
En översikt av UNESCO:s ramverk för det globala MIK-arbetet, med fokus på digitaliseringens möjligheter och utmaningar med aktuella case.
Filmens språk
Målgrupp: Lärarfortbildning
Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.
Normer och värderingar
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Normer och värderingar påverkar hela vår tillvaro: på internet, i skolan och på fritiden. Likaså vår syn på sexualitet, relationer och samtycke. Aktiverande föreläsning.
Grundläggande filmanalys
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Hur samverkar filmens beståndsdelar för att fängsla tittare? Lär dig filmspråkets grunder och en analysmetod som fungerar på alla typer av filmer.
Reklam
Målgrupp: Gymnasie- och högskolenivå
Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?
Shakespeare i populärkulturen (för lärare)
Målgrupp: Lärarfortbildning
Shakespeare förför oss fortfarande, över 400 år efter sin död. Vi studerar hur hans pjäser har omsatts till film och vad han har att säga en publik på 2000-talet.
Reklam
Målgrupp: Lärarfortbildning
Vilka medier, metoder och koncept används för att sälja produkter och tjänster idag? Och hur påverkas vi?
Workshop: Reklam
Målgrupp: Företag
Träna samarbete, retorik och kreativitet – och skratta tillsammans! Vilka metoder och vilka koncept används i reklam och film idag?
En aktiverande föreläsning med workshop som ständigt uppdateras.
Skräckfilm
Målgrupp: Grundskola/Skapande skola
Många älskar skräckfilm, men varför fascineras vi av skräckfilm? Inom detta projekt diskuterar vi hur skräckfilmsgenren fungerar.