Tack Skolverket!

Tack Skolverket!

Förra veckan fick vi möjligheten att prata om kritiskt förhållningssätt till rörlig bild på Skolverkets konferens “Eleven i en digital omvärld”. Eftersom vi har längtat efter att få redigera i realtid för att visa på redigeringens avgörande roll på budskapet, blev vi väldigt glada när tekniken var med oss. Inför 300 deltagare (varav cirka 100 på plats i salen) pratade vi genre, berättarkomponenter, reklam, sociala medier, lag och rätt, propaganda och hann live-redigera på 45 minuter! Himla kul, tycker vi! Vi gör gärna liknande upplägg på såväl lärarfortbildningar som på bibliotek och andra konferenser där folkbildning är en del.

Kontakta oss om du vill boka in föreläsning, fortbildning eller filmworkshop! info @ filmpedagogerna.se

Läs mer om vår MIK-föreläsning här.

Nu inleds höstens Skapande skola-projekt

Nu inleds höstens Skapande skola-projekt

Äntligen! Nästa vecka kickar vi igång höstens Skapande skola-projekt. Eftersom vi oftast träffar klasser från årskurs 5 och uppåt, har vi flest heldagsprojekt (när vi har yngre elever delar vi upp projektet i två dagar; däremellan arbetar eleverna med manus tillsammans med sin ordinarie lärare).

Men, vad innebär ett heldagsprojekt inom ramen för Skapande skola med Filmpedagogerna? I de flesta fall har skolan eller kommunen ett tema som de vill arbeta med, t.ex. Vi och dom, Sociala medier, Skräckfilm, Bok till film eller Digital källkritik. I andra fall har de bestämt att en viss årskurs ska få Skapande skola och då är det lättast att titta på vilka projekt som passar respektive årskurs, till exempel:

Årskurs 1 – 9: Bok till film/Sångtext till film, Filmens språk

Årskurs 1 – 6: Sagor och myter, förslagsvis med inriktning Hjältar och förebilder

Årskurs 5 – 9: Vi och dom, Reklam, Mänskliga rättigheter, Skräckfilm, Sociala medier

Årskurs 8 – 9: Identitet, grupptryck och ANDT (alkohol, narkotika, doping och tobak), Tänk själv

Heldagsprojekten är 6,5 h inklusive raster. Dagen inleds med filmteori, samtal kring det valda temat och kort genomgång av redigeringsprogrammet iMovie. Därefter får eleverna spåna idéer en kort stund och sedan utveckla ett manus. När vi ser att grupperna har en hel berättelse, får de bege sig ut och börja filma och sedan redigera. Under arbetets gång får grupperna löpande respons och hjälp från oss. Dagen avslutas med gemensam filmvisning och kamratrespons – belöningen efter en hel dags intensivt arbete!

Alla våra Skapande skola-projekt följer skolans läroplan och värdegrund. Vi ser helst att klassens ordinarie lärare är med under hela dagen för att följa processen. Detta eftersom projekten ingår i kursplanerna för till exempel Svenska, SO, Bild och Musik, samt skolans kontinuerliga värdegrundsarbete.

Har du frågor om Skapande skola eller vill boka in din kommun eller skola? Maila till: linnea (a) filmpedagogerna.se

Vill du läsa mer om hur Skapande skola fungerar och hur man söker, klicka här för att komma till Kulturrådets hemsida.

Höstaktuella filmer på SVT Play

Höstaktuella filmer på SVT Play

Under hösten släpps många bra filmer på SVT Play (som är fria att använda i klassrummet). Här har vi samlat ett gäng tips. För att se trailer till respektive film, klicka på filmtiteln. Flera filmer har filmhandledningar från Svenska Filminstitutet (direktlänk till filmhandledning är inlagd efter respektive film).

Tigrar (2020) – Bok till film som passar utmärkt till att prata om Sexualitet, samtycke och relationer. Här hittar du filmhandledning.

Aniara (2018) – Bok till film som ständigt känns aktuell. Här hittar du filmhandledning.

Världens värsta människa (2021) – Den romantiska komedin helt nytolkad.

Vi var barn då (2022) – Fantastisk kortfilm om gemenskap, identitet och manlighet som passar till Sexualitet, samtycke och relationer.

Spring Uje Spring (2020) – En otroligt bra film om medmänsklighet som kan inspirera allt och alla.

En fantastisk kvinna (2017) – Hbtqia+-berättelse som fungerar för såväl unga som gamla.

Fight club (1999) – Bok till film. En numera klassisk film som ständigt visar sig vara aktuell.

The Wrestler (2008) – En stark skildring av manlighet i förändring.

En kvinnas martyrium (1928) – En kanoniserad film som alla som jobbar med kulturhistoria borde se. Här hittar du filmhandledning.

Pleasure (2021) – En oerhört aktuell film som fungerar utmärkt i samtal kring Sexualitet, samtycke och relationer. Obs! Denna film bör ej visas i klassrum utan samtal. Här hittar du filmhandledning.

En runda till (2020) – En livsbejakande film om vad man kan anse vara viktigt i livet.

Diktatorn (1940) – En filmklassiker som ständigt visar sig vara lika aktuell. Här hittar du filmhandledning.

Vill du ha en föreläsning om Bok till film eller vill du att vi håller ett filmsamtal utifrån en film? Kontakta oss på info(a)filmpedagogerna.se.

Tala film – tala liv – samtalsmetoden som ger nya perspektiv

Tala film – tala liv – samtalsmetoden som ger nya perspektiv

Förra veckan träffade vi bibliotekarier, pedagoger, filmare, en gymnasieklass samt Folkets bio-medlemmar i Umeå för att utbilda dem i metoden Tala film – tala liv. Tala film – tala liv är en samtalsmetod som utgår från den personliga upplevelsen av filmen utifrån tre nycklar – en känsla, en person och en scen – där deltagarna tränar på att lyssna, berätta och att ställa nyfikna frågor utan att döma. Deltagarna delar med sig precis så mycket eller så lite som de vill.

Fördelen med just denna samtalsmetod är att den fungerar utmärkt för alla konstformer, till exempel är den jättebra när det gäller litteratur. Tala film – tala liv är utvecklad av Svenska kyrkan och Sensus tillsammans med oss. (Läs mer om Tala film – tala liv här.)

Målet med utbildningen i Umeå var att förbereda kursdeltagarna på att själva hålla filmsamtal utifrån metoden, så det var precis det de fick göra. När vi gått igenom lite filmteori och samtalsmetoden delades deltagarna in i grupper som blev tilldelade varsin kortfilm. Sedan fick de tid att förbereda egna filmsamtal som de skulle hålla med oss andra.

Vi ville använda lokalproducerad film samt Folkets Bio-filmer som kunde sammanlänkas i ett övergripande tema. Följande kortfilmer (varav en musikvideo) hann vi samtala om: Vi var barn då, Shower boys, Skolsyrran, Memodom, I väntan på döden, Jag skiner inte utan er mina bröder, The light.

Tack till Film i Västerbotten, Regionbibliotek Västerbotten och Folkets Bio Umeå som gjorde detta projekt möjligt!

Vill du boka en utbildning i samtalsmetoden Tala film – tala liv? Kontakta oss på info(a)filmpedagogerna.se. Om din organisation är verksam i Västra Götaland kan ni även söka arrangörsstöd. Kontakta då kultursamordnare i din kommun.

Kom och lyssna på Myndigheten för psykologiskt försvar den 20 september!

Kom och lyssna på Myndigheten för psykologiskt försvar den 20 september!

Välkommen till MIK-seminarium med Myndigheten för psykologiskt försvar!

Temat kretsar kring MIK och psykologiskt försvar, otillbörlig informationspåverkan, aktuella händelser såsom valet, samt hur man nationellt arbetar utifrån tanken om ett psykologiskt försvar. Vi får besök av Irene Christensson, analytiker på Myndigheten för psykologiskt försvar.

När? Tisdag 20 september, kl. 11 – 12:30

Var? Hagabion i Göteborg, salong 2

Anmäl dig via länken här.

Vill du lära dig mer om medie- och informationskunnighet (MIK)? Boka in en föreläsning med oss. Du får övergripande förståelse för vad MIK är och en överblick över dagens medielandskap med konkreta exempel.

Valet 2022 och kriget i Ukraina – boka föreläsning med oss.

Valet 2022 och kriget i Ukraina – boka föreläsning med oss.

Välkomna tillbaka! I höst är det val. Vill ni ha hjälp med föreläsningar kring valet (som lika gärna kan ske efter valet) så erbjuder Filmpedagogerna många goda alternativ. Ni kan komma på föreläsningar om Källkritik, med inriktning på politik där vi tittar närmare på hur man kan granska politikers påståenden och politiska reklam. Ni kan även få Reklam-föreläsningen med inriktning politik, utifrån politiska reklam men även inriktning på retorikNyheter, journalistik och propaganda är en annan föreläsning som vi erbjuder med inriktning på valet och hur det rapporteras m.m. 

Kriget i Ukraina pågår fortfarande. Föreläsningarna Källkritik och Nyheter, journalistik och propaganda erbjuds med inriktningar på vårt behov att vara källkritiska vid krig, men även om hur rapportering och informationsspridning sker i krigstid.

Utöver dessa föreläsningar erbjuder vi våra vanliga föreläsningar såsom de populära Normer och Värderingar och Sagor och myter. Shakespeare i populärkulturen är nu uppdaterad och kopplar numera även till undervisning om sexualitet, samlevnad och relationer. Vill ni ha ännu mer föreläsningar på det temat vill vi påminna om föreläsningen Kvinnligt och manligt i media

Varma hälsningar från Filmpedagogerna
www.filmpedagogerna.se
info@filmpedagogerna.se
073-6827528 (mobil till Mikael Kowalski)

Film berör: filmworkshop med Verdandi.

Film berör: filmworkshop med Verdandi.

Film berör. Och man behöver inte vara ett proffs på film för att förmedla en känsla och ett budskap.

Verdandi, en organisation som arbetar med samhällets mest utsatta, ville använda mer film i sin kommunikation av tillgänglighetsskäl. Vi satte ihop ett teoripaket och betonade tre olika genrer som de kunde välja mellan (som vi trodde att de skulle få mest nytta av). Sedan satte deltagarna igång.

En grupp gjorde en film om hemlöshet. Tystnaden och tårarna direkt efter visningen var talande, liksom applåderna som följde.

På vägen från Syninge kursgård funderade vi på vad som egentligen sker under en filmworkshop och vilka metoder vi använder för att de allra flesta ska våga testa att stå bakom och framför kameran och grundläggande redigering. 

Det här var några av sakerna som nämndes:
– Aktiverande inslag, dvs. frågor som inte har ett rätt eller fel svar. 
– Genomtänkt struktur och syfte.
– Live-redigering i rummet där vi filmar, klipper och lägger på musik och effekter för att visa på möjligheter och vad som är viktigt att tänka på.
– Tillgänglig och intuitiv teknik.
– Tydliga instruktioner – och lite kniven mot strupen vad gäller tid så att deltagarna hela tiden behöver tänka framåt.

Tack för att vi blev inbjudna till Verdandi, Lars Ohly och Marja Koivisto! Det blev en helg som vi sent kommer att glömma.

Ny, öppen MIK-plattform!

Ny, öppen MIK-plattform!

Förskoleförvaltningen i Göteborg har tillsammans med Göteborgsregionen (GR) gjort en unik satsning för att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) hos förskolepersonal genom deras nya, öppna plattform MIKtemplet.

På MIK-templet finns det olika kunskapsområden, eller moduler, med korta filmer som är mellan en och ett par minuter långa:

Vad är MIK i förskolan?
Källkritik – Källtillit
Reklam
Bildkunnighet
Digital Kunnighet

I varje modul finns en inledande text om själva ämnet och material att läsa, titta eller lyssna på. Modulerna innehåller också tips på vidare läsning för den som vill fördjupa sina kunskaper och i några av modulerna finns även quiz för den som vill testa sina kunskaper.

Vi har gjort sju av filmerna på MIK-templet:

Deepfakes

Kameravinklar och bildutsnitt

Vad är reklam?

Marknadsföring och barn

Produktplaceringar

Från källkritik till källtillit

Vad är MIK?

Tipsa gärna andra om plattformen MIK-templet och använd gärna filmerna i din egen undervisning för äldre åldrar. Våra filmer passar för elever från årskurs fem och uppåt beroende på kontext och elevgrupp!

MIK-seminarium om visuell bildning 24/5

MIK-seminarium om visuell bildning 24/5

Välkommen till ett seminarium om visuell bildning där du får en inblick i ett par aktuella forskningsprojekt kopplade till medie- och informationskunnighet (MIK).

GPS400 är ett centrum för samverkande visuell forskning vid Göteborgs universitet som arbetar tillsammans med museer, arkiv, bibliotek, myndigheter, näringsliv och allmänhet. Vi kommer också att få ta del av några forskningsprojekt samt historiska filmer och fotografier från Göteborg med omnejd som digitaliserats. Exemplen kopplas i det här sammanhanget till en MIK-kontext.

Vad betyder GPS400?

GPS400 står för Göteborgskulturer på stan 1621–2021 och är ett centrum för samverkande visuell forskning vid Göteborgs universitet som arbetar tillsammans med museer, arkiv, bibliotek, myndigheter, näringsliv och allmänhet. Läs mer om GPS400 på deras hemsida.

Vad är MIK?

Medie- och informationskunnighet (förkortning MIK) är ett samlingsbegrepp för de kompetenser som gör att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper. Här finns en 90 sekunder kort sammanfattning av MIK-begreppet.

Medverkande:

  • Mats Jönsson, professor i Filmvetenskap
  • Erik Florin Persson, filmforskare 
  • Marie Hellervik, intendent, Göteborgs stadsmuseum 
  • Karl-Magnus Johansson, arkivarie, Riksarkivet i Göteborg 
  • Lisa Sputnes Mouwitz, chef, Medicinhistoriska museet i Göteborg

Praktiskt och anmälan

Tid: 24 maj kl. 13:00- 15:30.

Plats: Filmpedagogernas salong på Hagabion, Linnégatan 21 i Göteborg. 

Anmälan: Klicka här för att anmäla dig

Seminariet är kostnadsfritt och öppet för alla intresserade. 
Sista anmälningsdag är 23 maj. 

Arrangemanget är ett samarbete mellan Förvaltningen för kulturutvecklingFilmpedagogerna Folkets Bio och Göteborgs Universitet.

Ny informationsfilm om MIK

Ny informationsfilm om MIK

Om du är intresserad av eller kanske till och med har varit på någon föreläsning om MIK, eller medie- och informationskunnighet, så kan du ha sett vår korta, animerade informationsfilm på 90 sekunder. Nåväl, vi bestämde oss för att förnya den och har gjort två nya versioner, en på svenska och en på engelska, som finns på vår Vimeo och på YouTube nu. Den svenska versionen har textning, medan den engelska kommer få text inom kort.

Vi har ett uppdrag från Västra Götalandsregionen att sprida kunskap om MIK genom föreläsningar och fortbildningar för till exempel bibliotek, förvaltningar och folkhögskolor. Vi har även arrangerat (och varit föreläsare) på konferenser tillsammans med universitet, högskolor, myndigheter (Statens medieråd och Svenska filminstitutet), regioner och viktiga aktörer (som Medier och demokrati och Mediapoolen) utifrån olika teman inom MIK, såsom spel, nyhetsmedier och filmmusik.